حمایت مجموعه هنری پاسارگاد از خواننده ها و نوازندگانی که تازه فعالیت خود را شروع کرده اند. اطلاعات بیشتر
  24 خرداد 1403
حمایت مجموعه هنری پاسارگاد از خواننده ها و نوازندگانی که تازه فعالیت خود را شروع کرده اند. اطلاعات بیشتر
  24 خرداد 1403
0

بایدها و نبایدهای رژیم غذایی سالم برای خوانندگی و فن بیان

216 بازدید
بایدها و نبایدهای رژیم غذایی سالم برای خوانندگی
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از عوامل تاثیرگذار در صدای افراد، تغذیه است. این در حالی است که اهمیت تغذیه سالم و رعایت نکات غذایی برای خوانندگان تاثیر بیشتری دارد. آگاهی از اینکه برای داشتن صدای خوب و مناسب در این حرفه، چه غذاهایی باید بخورید و چه مواردی رو بنوشید، به پیشرفت کاری شما کمک زیادی خواهد کرد.

انتخاب درست غذاها و نوشیدنی‌ها، علاوه بر بهبود صدای شما، روی سلامت آن نیز به عنوان یک خواننده حرفه‌ای تاثیر خواهد گذاشت. همین امر باعث افزایش اعتماد به نفس، بهبود فن بیان و احساس بهتر شما نسبت به خواندن خواهد شد. اگر شما هم به دنبال آشنایی با بایدها و نبایدهای رژیم غذایی سالم برای شروع خوانندگی هستید، این مقاله از سایت وب آوا برای شما آماده شده است ، همراه ما باشید.

اهمیت تغذیه و رژیم غذایی مناسب برای خوانندگان

همانطور که برای نواختن موسیقی، ساز است که اهمیت زیادی دارد، در خوانندگی نیز، بدن همان ساز خواننده محسوب می‌شود. به همین دلیل مراقبت از بدن در کنار مراقب از صدا، برای این افراد اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به عنوان مثال، کسانی که از جسمانی سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند،راحت‌تر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، در نتیجه در زمان خوانندگی نمی‌توانند از صدایشان استفاده کنند. ورزش منظم باعث افزایش توان خواننده شده و صدایی رساتر و شفاف‌تر برایش می‌سازد. در واقع با ورزش و کنترل سلامت جسم، سلامت صدای خواننده نیز تضمین شده است.

رژیم غذایی خوانندگی
رژیم غذایی خوانندگی

در کنار ورزش و سلامت جسمانی، آنچه در ساعات قبل از تمرین و یا اجرا می‌خورید و می‌نوشید و در کل رژیم غذایی شما تاثیر چشمگیری در حجم و زیبایی صدای شما دارد. بهترین غذاها قبل از شروع آواز غذاهای آبرسان هستند. هم‌چنین غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند نیز برای صدای شما مفید می‌باشند. در عوض غذاهایی که سرشار از لبنیات یا ادویه هستند، می‌توانند یک اجرای آواز بی‌نظیر را به راحتی خراب کنند.

همچنین بخوانید  نحوه جابجایی پیانو و مراقبت از آن

نوشیدنی های مفید برای حنجره

در میان نوشیدنی‌ها، در رژیم غذایی نوشیدنی‌های گرم و بدون کافئین یا شیر بیشتر توصیه می‌شوند. زیرا کافئین روی تارهای صوتی تاثیر بدی می گذارد. بنابراین مصرف چای معمولی و بدون کافئین بهتر از چای دارای کافئین و قهوه است. بهترین این موارد هم آب ولرم است. آب ولرم انعطاف‌پذیری گلو، قدرت فن بیان و صدای شما را بیشتر می‌کند،هم‌چنین تنش گلو را کاهش داده و احتمال آسیب دیدگی را نیز کم می‌کند.

به طور کلی از برای شماهم سوال است که قبل از شروع خوانندگی چی بنوشیم؟ خوردن و نوشیدن این موارد، در بهبود عملکرد صدای آواز شما می‌تواند موثر باشد:

  • آب گرم
  • چای گیاهی
  • عسل مانوکا
  • لیمو
  • زنجبیل
  • خیار
  • هندوانه
  • انواع سالادها
  • میوه تازه
  • مرغ
  • ماهی
  • بوقلمون
  • لوبیا قرمز
خوراکی های موثر در رژیم غذایی خوانندگی
خوراکی های موثر در رژیم غذایی خوانندگی

چرا آب سرد برای خوانندگی و آواز خوب نیست؟

تجربه نوشیدن آب سرد در روزهای گرم، برای اکثر افراد لذت‌بخش است. اما این لذت در آواز، کاملاً مضر و آسیب زننده است. وقتی ماهیچه ها سرد می‌شوند ، منقبض می‌شوند و باعث ایجاد تنش خواهند شد. حتی باعث خستگی و گرفتگی صدای شما نیز می‌شوند. از طرف دیگر، نوشیدنی‌های بسیار داغ نیز باعث تورم تارهای صوتی شده و مانع اجرای صحیح آواز می‌شود. به طور کلی همانطور که نوشیدنی‌های سرد برای خوانندگی و آواز خوب نیستند، نوشیدنی‌های بسیار گرم نیز مضر می‌باشند.

چای، بهترین نوشیدنی برای خوانندگان

بعد از آب ولرم که بهترین گزینه برای قبل از تمرین و یا اجراست، چای بهترین نوشیدنی برای خوانندگان است. در ادامه چند چای اثربخش و مفید را برایتان معرفی می‌کنیم:

  • چای بابونه: یک نوشیدنی فوق‌العاده که برای حفظ آرامش و تسکین اعصاب قبل از اجرا بسیار ایده‌ال و مفید است.
  • چای سبز: افزایش دوبرابری انرژی به همراه کاهش استرس و حفظ آرامش، از خواص این چای محسوب می‌شود.
  • چای شیرین بیان و پوست نارون: این چای گیاهی نیز از صدای شما در برابر فشار و آسیب‌های صوتی محافظت می‌کند. هم‌چنین مخاظ اضافی گلو را نیز از بین میبرد.
  • چای نعنا: این چای نیز باعث افزایش انرژی و بهبود صدای شما می‌شود.
  • خزه سفید وحشی: این ترکیب نیز یک چای وحشی است که از منطقه هیمالیا تهیه می‌شود. این چای می‌تواند به خنک کردن صدای آواز خواننده کمک کند.
همچنین بخوانید  همه چیز درباره ساز نی
چای بابونه برای رژیم غذایی
چای بابونه برای رژیم غذایی

یک وعده سبک الزامی است!

قبل از تمرین و یا اجرا، حتماً لازم است یک وعده سبک میل کنید. زیرا در صورتی که با شکم خالی یا بدون تغذیه مناسب کارتان را شروع کنید، هنگام اجرا دچار ضعف خواهید شد. در بین انواع میان وعده و وعده‌های سبک، سالاد بهترین پیشنهاد است. هم مواد مبتنی بر آب را دارد، و هم ضعف شما را در حین اجرا به خوبی برطرف می‌کند.

در کنار سالاد، کمی پروتئین نیز بسیار تاثیرگذار است. تخم‌مرغ، مرغ، ماهی، لوبیا و انواع حبوبات علاوه بر تامین انرژی مورد نیازتان، شما را سیر نگه داشته و انرژی کافی برای اجرا را خواهید داشت.

البته فراموش نکنید که در تهیه وعده غذایی سبک باید از روش آب‌پز یا بخارپز استفاده کنید. به هیچ‌وجه برای قبل از تمرینات یا اجرا از غذاهای سرخ کرده استفاده نکنید. در عین سخت کردن هضم این نوع از غذا، به صدا و بدن شما در زمان اجرا نیز آسیب وارد خواهند کرد.

برنامه غذایی خود را تغییر ندهید!

یکی از دیگر از مهم‌ترین در رعایت تغذیه سالم برای خوانندگی و فن بیان، ثبات رژیم غذایی است. شما نباید به هر بهانه‌ای به صورت ناگهانی و یک روزه برنامه غذایی خودتان را تغییر دهید. مخصوصاً در روز سخنرانی یا اجرا هرگز و ابداً این کار را انجام ندهید!

یک تغییر کوچک در برنامه غذایی و رژیم تغذیه شما می‌تواند حاصل روزها و ماه‌ها تلاش شما را به خطر بیندازد و حتی باعث ایجاد حساسیت و تغییر در صدای شما شود.

حرف آخر

همه ما انسان‌ها با هم تفاوت‌هایی داریم و مسائل تغذیه‌ای هم از این ماجرا مستثنی نخواهد بود. با این حال برخی شواهد و یافته‌های علمی پشت این مقاله وجود دارند که به ما نشان می‌دهد چه غذاهایی برای صدا و خوانندگی مفید است و چه نوشیدنی‌هایی می تواند برای ما آسیب زننده باشند.

همچنین بخوانید  معرفی و آشنایی با انواع سازها و آلات موسیقی

پس دقت کنید به طور کلی، عوامل مختلفی باعث می‌شوند یک برنامه غذایی برای ما مفید باشد یا حتی به بدن ما آسیب وارد کنند. عواملی مانند سطح قند خون، آلرژی‌ها، سطح فعالیت متابولیسم و گروه خونی در این سیستم نقش دارند. برای رژیم غذایی مناسب خود بهتر است از مواد طبیعی و مفید که برای صدایتان با شرایط و سیستم بدنی شما سازگار است، استفاده کنید.

مطمئن باشید با این کار در آخر صدایتان نیز بخاطر آنچه مصرف می‌کنید، از شما تشکر خواهد کرد. هم‌‌چنین فراموش نکنید یادگیری فن بیان و تکنیک های خوانندگی بسیار مهم است و اگر شما دائم با خواندن اشتباه صدای‌تان را خسته کنید، با انواع مختلف دمنوش هم نمی‌توانید نتیجه دلخواه‌تان را بدست بیاورید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://webawaa.ir/?p=2387
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد بایدها و نبایدهای رژیم غذایی سالم برای خوانندگی و فن بیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.